نقدها

آقای لطف‌الله ترنجی سلام «قرص قمر» را خواندم. خط اصلی ماجرا این است که عده‌ای از زائران کربلا، به طور کاملا اتفاقی عباس را که یکی از هم‌ر‌زمان مفقودشان بوده در خیابان می‌بینند. اما عباس که به نظر می‌رسد به لحاظ ذهنی ...
خانم مریم نعمت‌پور نفطه سلام «حجله خون» را خواندم. نوشتن داستان‌های اقلیمی از جمله پیشنهادهای همیشگی به نویسنده‌هایی است که می‌توانند از ظرفیت‌های دراماتیک تجربه‌های زیستی و جغرافیای اقلیمی‌شان استفاده کنند. ...
پیش درآمدهایی نظیر آنچه در ابتدای نوشته خود آورده‌اید معمولاً متن را هدف‌مند می‌کنند. از این پیش‌درآمدها برای چند منظور می‌شود استفاده کرد: 1) گاه برای راهنمایی ذهن مخاطب: تا ذهن او در مسیر مورد نظر متن پیش برود و از ...
عرض درود و ادب دارم، آقای حسین کمالی اردکانی جهت یادآوری به خودم و سایر دوستان نویسندۀ عزیزی که این متن را می‌خوانند، به بعضی از ویژگی های مهم در داستان‌نویسی اشارۀ مختصری می‌کنم. اسم داستان، بایستی که نافذ و در خدمت ...
ممنون از وقتی که برای بازنویسی اثر گذاشتید و نسخه جدیدی از آن فرستادید. معمولاً بازنویسی اثر کار کسالت‌آوری است که به اندازۀ دفعه اول نگارش داستان شور و انرژی ندارد. اما برای حرفه‌ای شدن در کار داستان، مثل هر کار دیگری، ...
تقابل زیبایی است. زندگی مکانیکی و ماشینی در برابر زندگی احساسی و انسانی. بخش اول با یک زندگی ماشینی آغاز می‌شود و گرفتاری‌های ماشینی هم دارد. در این بخش هیچ نشانه‌ای از زندگی انسانی به معنای واقعی وجود ندارد و اصلاً ما ...
ضمن تبریک به نویسنده محترم که با ارائه چند اشاره گذرا و توصیف های در گیر کننده، توانسته است یک تصویر کلی پدید آورد و خواننده را تحت تاثیر قرار دهد، توجه ایشان را به نکات ذیل جلب می کنم: در یک داستان کوتاه بهتر است شخصیت ...
عرض درود و ادب دارم، خانم شهناز امیری شما ذهن روایتگر خیلی خوبی دارید و به همین دلیل هم خیلی راحت می‌نویسید، این نعمت ارزشمندی برای یک نویسنده است؛ ولی فقط با تکیه کردن به این استعداد، نمی‌توانید که بر تمامی مشکلات درون ...
عرض درود و ادب دارم، آقای محمدحسین افشاری‌نیا در مورد انتخاب اسم داستان، پیشنهاد می‌کنم که همیشه پس از اتمام نوشتن، شروع به چندباره‌خوانی اثر کنید تا هم نقاط قوت و ضعف متن مشخص‌تر بشوند و هم بتوانید که اسم نافذتری را ...
خانم رمضان‌نژاد عزیز سلام این اولین داستانی است که از شما می‌خوانم. ممنون از اعتمادی که به پایگاه داستان دارید. به نظر تلاش می‌کنید در حوزه‌ی کودک داستان بنویسید. موقعیت داستانی خوبی انتخاب کرده‌اید. انتخاب فضای ...
عرض درود و ادب دارم، آقای رضا ثروتی راوی «اول شخص» به لحاظ محدودیتی که در به دست آوردن، اطلاعات ضروری در روایت دارد، گاهی ممکن است که مبتلا به ارائۀ اطلاعاتی بشود که چندان متناسب با میزان مشاهداتش نیستند و گاهی هم صرفاً ...
خانم سارا آناهید سلام «نقطه» دومین داستانی بود که از شما خواندم و خوشحالم بگویم این اثر هم یکی از آثار خواندنی و بسیار نویدبخش است. فضاسازی خوب، نثر روان، جزییات داستانی پرکشش و پیش‌برنده، از جمله ویژگی‌هایی هستند ...
شما از دوستان پرکار پایگاه نقد داستان هستید و داستان‌های فراوانی برای ما فرستاده‌اید. نمی‌دانم که داستان‌های ارسالی برای چه بازۀ زمانی هستند، اما به هر حال این پشت‌کار و جدیت در کار نوشتن، بسیار قابل ستایش است. اما یک ...
دوست گرامی! متن بالا، داستان نیست و نمی‌شود با قواعد مربوط به یک داستان آن را نقد کرد. داستان، به شکل ساده، روایت کردن اتفاق یا اتفاقاتی است که برای یک یا چند شخصیت می‌افتد. (مثل داستان «مستأجر» از خودتان که قبلاً در همین ...
عرض درود و ادب دارم، آقای لطف‌الله ترنجی شما از راوی «اول‌شخص» بهره برده‌اید که به طور معمول توسط دو منبع داستانی، از رخدادهای پیرامونش مطلع می‌شود؛ یا از طریق اتفاقاتی که خودش شاهدش بوده است و یا از طریق کاراکترهای ...
سلام. داستان شما را خواندم. پیش از آن‌که بخواهم در مورد داستان با شما صحبت کنم خواهشی از شما دارم. خواهشم این است که نوشتن داستان را جدی بگیرد. گاهی با خواندن داستان دوستی در دلم می‌گویم که نباید به داستان این داستان‌نویس ...
سلام. «شیدایی» داستان مردی است که زنش به بیماری روحی مبتلا شده. در این متنی که فرستادید فرصتی برای روشن‌تر شدن موقعیت بیماری زن نبوده و شاید به همین دلیل بعد از پایان داستان به بیماری او اشاره کردید. پیش‌تر و در نقد‌های ...
از دیرباز داستان‌های زیادی نوشته شده‌اند که اشخاص آنها موجودات خیالی، اشیا یا حیوانات بوده‌اند. سابقه‌ی این نوع از داستان‌ها بخصوص داستان‌هایی که اشخاص آن حیوانات هستند، سابقه‌ای دو هزار و پانصد ساله دارد و چه بسا ...
دوست عزیز خانم نوروزی سلام. شرح قصه مصیب‌بار ماه‌بانک داستان مکرر دختران کم‌سن‌و‌سالی است که به جهل و بدسرپرستی والدین خود کودکی و جوانی و آروزهای خود را می‌بازند. از قضا داستان تکراری و کهنه‌ای است. به جهت اینکه در ...
نظریه‌پردازان بسیاری داستان کوتاه را تمرکز روی یک کنش و صحنه می‌دانند یعنی مانند این است که شما ذره بینی را برداشته و روی یک نقطه گذاشته و آن را نگاه کنید. این مساله در مورد داستان کودک هم صادق است و داستان کودک هم نباید ...