الهام فلاح



زندگی نامه
متولد بهار ۶۲ در بوشهر. اصالتم گیلانی‌ست. در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده‌ام. از کودکی نوشتن را با کیهان بچه‌ها تمرین کردم. اولین رمان را در بیست و هفت سالگی نوشتم. تا کنون شش کتاب در حوزه بزرگسال و دو کتاب رمان نوجوان منتشر کرده‌ام. با مطبوعاتی چون ایران، فرهیختگان، کرگدن، همشهری داستان،آرمان و ... به عنوان منتقد و داستان‌نویس همکاری می‌کنم.

کتاب ها
زمستان با طعم آلبالو نشر ققنوس
سامار نشر ققنوس
کشور چهاردهم نشر نگاه
خونمردگی نشر چشمه
همه دختران دریا نشر ققنوس
به من نگاه کن نشر ققنوس
نفرین گربه نشر هوپا
زال و رودابه، از عاشقانه‌های فراموش شده نشر هوپا

جوایز
منتخب جایزه ادبی پروین اعتصامی
کاندید جایزه شهید غنی‌پور

نقد ها
داستان پوچی‌ها
مخاطب داستان را مشخص کنید
خاطره‌های خوش و ظرفیت داستان
روایات تکراری ایثار
هدف از گفتن داستان
اهمیت به‌موقع شروع شدن اصل داستان
داستان یا درس زندگی
داستان خوب
چیزی که ربطی به مسأله اصلی داستان ندارد، لزومی ندارد
راوی کودک
توصیفات و پرداخت جزئیات باید به اندازه باشد
همه چیز داستان باید به هم بیاید
نسیه داستان نگویید
فرق داستان با نمایشنامه
پرداخت ایده خوب
داستا‌های تکراری را چه زمانی می‌شود باز نوشت؟
از یادداشت روزانه تا داستان
نوشتن از مرگ
داستان کجاست؟
وقتی ایجاز داستان را الکن می‌کند
توهمات حین تب یا بیهوشی چقدر جنبه داستانی دارند؟
چکش‌کاری در بازنویسی
گام اول
حال خوب داستان تلخ
تفاوت داستان و نقل خاطره
طنز در داستان
خرده‌روایتهایی در خدمت داستان
داستان‌های مبشر و نذیر
باورپذیر بودن شخصیت‌های داستان
وقتی کوتاه کوتاه می‌نویسید...
داستان خوب را فدای فرم نکنید
بازنویسی مؤثر
دراماتیزه نوشتن داستان و صحنه‌ها
راه رفتن بر لبه تیغ
بیش از گفتن، نشان دهید
مکان داستان کجاست و آدمها کیستند؟
اصل ماجرا کو؟
اصل داستان کدام است؟
گم کردن خط داستان، سیال ذهن نیست
توجه به امکانات راوی
آفتابه و لگن هفت دست
دست مخاطب را رها نکنید
توجیه اتفاقات و حضور کاراکترها
داستان پر آب چشم
ریلی که سوزن‌بان دقیق می‌خواهد
باید همه‌چیز داستان به هم بیاید
بازی‌های زبانی به چه کار داستان می‌آیند؟
اطناب مخل
زود همه چیز را کف دست خواننده نگذارید
هر داستان کوتاه مظروف یک پیرنگ است