آناهیتا آروان



زندگی نامه
متولد 1354- تحصیلات: کارشناسی زبان و ادبیات فارسی محض- کارشناسی ارشد پژوهش هنر- آغاز فعالیت : 1379

کتاب ها
مجموعه داستان « پسرم قدش بلند است»- رمان« بگذار تروا بسوزد»

جوایز
برنده ی بخش سرمقاله ( به طور مشترک با محمدرضا بایرامی) در هشتمین جشنواره ی دوسالانه ی مطبوعات کودک و نوجوان در سال 1386- برنده ی بخش بازنویسی و بازآفرینی متون کهن در شانزدهمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی سال 1391- از داوران نهایی هفتمین جشنواره داستانی یوسف 1396-

نقد ها
در انتخاب تعداد آدم‌ها و حوادث فرعی خسیس باشید
کاش این‌قدر زود تمام نمی‌شد
حوادث و شخصیت‌های بیش از گنجایش اثر، به کلیات شتابزده می‌انجامند
می‌توان یک پروانه را جوری طراحی کرد که انگار هیولا دیده‌ایم
به تعدادی از اطلاعات پنهان نیاز داریم
بهتر است فقط با یک عدم تعادل اولیه روبرو باشیم
استفاده نادرست از بازگشت به گذشته، اثر را دچار گسست می‌کند
ماجرا را از کجا و چگونه تعریف کنیم؟
نویسنده موفق سبک و سیاق خودش را به دست خواهد آورد
ساده و سرراست اما خواندنی و قابل تحسین
جزییاتی که با پیرنگ پیوند داشته باشند
در داستان هر توصیف، صحنه یا جمله یک بار می‌آید مگر...
پرداخت و باورپذیری برای گذر از فضای رئال
ارتباط نام و محتوای اثر
بگذاریم خواننده خودش به نتیجه دلخواه برسد
از خودتان بپرسید این داستان را چطور می‌شود تعریف کرد
تصاویر زیبای پراکنده
نثر داستانی را به زبان خواننده نزدیک‌تر کنیم
نمونه پرداخت درست جزئیات
هر جمله موظف است بگوید در جهان داستان چه خبر است
اصل ماجرا را ناتمام نگذارید
بار اطلاعاتی که یک دیالوگ درست بر دوش می‌کشد
یک پایان خوب، به تنهایی نمی‌تواند اثر را نجات دهد
تفاوت‌ها و شباهت‌های ساختاری داستان و نمایشنامه
این باغ با طراحی و اتفاق‌های پرکشش، به فضایی داستانی تبدیل می‌شود
پشتکار یکی از رازهای موفقیت است
برقراری ارتباط در همه ماجراها و ایجاد انسجام در تمامی جزییات
ضرورت باورپذیری برخورد راوی با آنچه روایت می‌کند
تبدیل اطلاعات تخصصی به جزییات باورپذیر
ضعف‌هایی که ساختار اثر را نشانه می‌روند
چگونه می‌توان بهترین فرم و محتوا را به چنگ آورد؟
پاشنه آشیل داستان را بشناسیم
حس‌برانگیزی و باورپذیری درست به جای احساسات‌گرایی
گاهی آنچه همیشه پیش چشم است کمتر دیده می‌شود
ابزار کارتان را بشناسید
جای این قطعه‌های گمشده را باید پیدا کرد
هوشمندی در شناخت و حذف سطرهای اضافی
هر بار نوشتن یک تجربه‌ی تازه است
بگذارید تکلیف داستان با مخاطب روشن باشد
هرچه داستان از مستقیم‌گویی فاصله بگیرد، حس برانگیزتر می‌شود
چگونه غیرعادی‌ترین اتفاق‌ها باورپذیر و طبیعی‌ترین اتفاق‌ها غیرعادی به نظر می‌رسند؟
برای باورپذیری به مقدمات و روابط منطقی نیاز داریم
بگذارید هر گفتگو گامی باشد که داستان را پیش می‌برد
گاهی از کاه، کوه بسازید
اهمیت روابط علت و معلومی را دست‌کم نگیرید
در تبدیل خاطره به داستان به همه واقعیت وفادار نمانید
هر آموزه ای را در لفاف داستانی بپیچانید
اتفاق اصلی را مشخص کنید
نخ رابطه‌ها را در حوادث داستان محکم‌تر کنید
شخصیت در داستان فقط یک اسم نیست