آناهیتا آروان



زندگی نامه
متولد 1354- تحصیلات: کارشناسی زبان و ادبیات فارسی محض- کارشناسی ارشد پژوهش هنر- آغاز فعالیت : 1379

کتاب ها
مجموعه داستان « پسرم قدش بلند است»، سوره مهر، چاپ اول 1384- رمان« بگذار تروا بسوزد»، علمی فرهنگی، 1396

جوایز
برگزیده بخش سرمقاله ( به طور مشترک با محمدرضا بایرامی) در هشتمین جشنواره ی دوسالانه ی مطبوعات کودک و نوجوان 1386- برگزیده بخش بازنویسی و بازآفرینی متون کهن در شانزدهمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی 1391- شایسته تقدیر در هشتمین دوره جایزه پروین اعتصامی با رمان «بگذار تروا بسوزد» 1397

نقد ها
کشف را بر عهدۀ خواننده بگذارید
صحنه‌هایی که فقط به خودشان ختم می‌شوند
تغییر ماهیت اشیاء
حذف جزییات بی‌ربط و اضافی
دلخوشی‌های زوال‌پذیر
روح آثار کلاسیک که منتظر مانده‌اند تا به زمان ما برسند
تقابل پنهان نیک و بد
پیمودن فاصلۀ تمرین تا داستان
مادرانگی نامیرا
رسیدن به موقعیت راوی با اشاره‌های غیر مستقیم
مجالی برای باور اتفاق‌های بزرگ
تفاوت داستان با برش‌‌ها و پرش‌های پراکنده
اتفاقی دراماتیک در دایره
حذف اطلاعات مستقیم
موجزنویسی موهبتی برای نویسنده
ناخالصی‌ها را از اثر بیرون بکشید تا متن خالص داستانی خودش را نشان بدهد
گاهی انگیزه‌ها به پرداخت گشاده‌دستانه‌تری نیاز دارند
حفظ یکدستی کار
مقدمه‌چینی حد و اندازه دارد
از شاعرانگی کاری ساخته نیست، اگر پای داستان در میان نباشد
نمونه‌هایی که قابل بحث‌تر باشند
لذت گشت و گذار در دهلیزهای داستان
تلاش برای رسیدن به آثار اثرگذار و قابل بحث
انتخاب مکان جغرافیایی را به ضرورت پیرنگ پیوند بزنید
زاویه دید اشتباه، عرصه را هم بر نویسنده و هم بر داستان تنگ می‌کند
ساختار را از زیر سایه نثر بیرون بکشید
رسیدن به دغدغه‌های مخاطب نوجوان
ماجرا را از پشت لنز داستان ببینید
تناسب کنش‌ها با شخصیت و موقعیت
مرز باریکی که نشناختنش سطح کار را پایین می‌کشد
خوانندۀ هوشمند شما هر قصه‌ای را جدی نخواهد گرفت
دیدن جزییاتی که کمتر دیده شده‌اند
شخصیت داستان دیلماج نمی‌خواهد
نگذارید شیرازۀ اثر از هم بپاشد
نامکرر باشید و نامکرر بنویسید
از شخصیت‌ها معما نسازید
در متن ادبی متوقف نشوید
در داستانک‌ها فرصت شلخته‌گویی نیست
شناخت تفاوت صحنه‌های اصیل داستانی با کلیشه های سینمایی
رگه‌های طنز در لحظه‌های تراژیک زندگی
کادر محدود داستان کوتاه
نگذارید گفت و گوها به هرزگویی بدل شوند
مقاومت در برابر وسوسۀ لفاظی‌ها
حذف جزییاتی که به هیچ نقطۀ تاریک داستان نوری نمی‌تابانند
بانویی که مرده اما تمام نشده است
لذت خوانش متن، گوهر گم شدۀ داستان‌
توجه به مکان و زمان در پرداخت جزییات
تغییر مداوم مسیر، داستان را به جایی نمی‌رساند
شناخت و انتقال حس‌ها کار دشوار داستان‌نویس
برقراری ارتباط میان شخصیت داستان و مخاطب