آناهیتا آروان



زندگی نامه
متولد 1354- تحصیلات: کارشناسی زبان و ادبیات فارسی محض- کارشناسی ارشد پژوهش هنر- آغاز فعالیت : 1379

کتاب ها
مجموعه داستان « پسرم قدش بلند است»- رمان« بگذار تروا بسوزد»

جوایز
برنده ی بخش سرمقاله ( به طور مشترک با محمدرضا بایرامی) در هشتمین جشنواره ی دوسالانه ی مطبوعات کودک و نوجوان در سال 1386- برنده ی بخش بازنویسی و بازآفرینی متون کهن در شانزدهمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی سال 1391- از داوران نهایی هفتمین جشنواره داستانی یوسف 1396-

نقد ها
تنیدن همه حرف‌ها در تار و پود اثر، به جای توصیه‌های آموزشی و اخلاقی مستقیم
زمان نشاندن و نشان دادن گره اصلی
جاهای درست و اشتباه داستانمان کجاست؟
تکنیکی شدن، داستان را کلاف سر در گم نکند
تقویت قدرت تکنیکی و محتوایی
پرهیز از بیانیه‌های فلسفی
آدم‌ها را بی‌دلیل درسایه نگاه ندارید
نگذارید داستان به اشاره‌های تاریخی محدود شود
فضاسازی برای رسیدن به زمان تاریخی اثر
داستان باید مثل اکسیر عمل بکند
توجه تکنیکی و درست به پرداخت
اهمیت تأثیرگذاری حسی
تغییر ناگهانی تصمیم‌ها و تکرار اتفاق‌های سر بزنگاهی، باورپذیری را پایین می‌آورد
اشاره به کلیات، کار چندانی از پیش نمی‌برد
داستان، داستان چه کسی است؟
بگذارید متن خودش ما را به جایی که می‌خواهد ببرد
ساده‌ترین سوژه هم با پرداخت درست به داستان خوبی تبدیل می‌شود
جمله‌ای که بیشترین انرژی داستان را در خودش دارد
داستانتان را محدود نکنید
معلق میان افسانه و داستان
فرصت کوتاه کشاندن مخاطب به قلب داستان
بازی تکنیکی، خلأ محتوا را پر نمی‌کند
خودتان را به چالش بکشید
نشانی های نادرست، مخاطب را به مقصد نمی رسانند
از قضاوت کردن شخصیت‌ها فاصله بگیرید
داستانی که رو به روشنایی ایستاده است
ضعف در فرم و محتوا، ساختار اثر را آسیب‌پذیر می‌کند
در انتخاب تعداد آدم‌ها و حوادث فرعی خسیس باشید
کاش این‌قدر زود تمام نمی‌شد
حوادث و شخصیت‌های بیش از گنجایش اثر، به کلیات شتابزده می‌انجامند
می‌توان یک پروانه را جوری طراحی کرد که انگار هیولا دیده‌ایم
به تعدادی از اطلاعات پنهان نیاز داریم
بهتر است فقط با یک عدم تعادل اولیه روبرو باشیم
استفاده نادرست از بازگشت به گذشته، اثر را دچار گسست می‌کند
ماجرا را از کجا و چگونه تعریف کنیم؟
نویسنده موفق سبک و سیاق خودش را به دست خواهد آورد
ساده و سرراست اما خواندنی و قابل تحسین
جزییاتی که با پیرنگ پیوند داشته باشند
در داستان هر توصیف، صحنه یا جمله یک بار می‌آید مگر...
پرداخت و باورپذیری برای گذر از فضای رئال
ارتباط نام و محتوای اثر
بگذاریم خواننده خودش به نتیجه دلخواه برسد
از خودتان بپرسید این داستان را چطور می‌شود تعریف کرد
تصاویر زیبای پراکنده
نثر داستانی را به زبان خواننده نزدیک‌تر کنیم
نمونه پرداخت درست جزئیات
هر جمله موظف است بگوید در جهان داستان چه خبر است
اصل ماجرا را ناتمام نگذارید
بار اطلاعاتی که یک دیالوگ درست بر دوش می‌کشد
یک پایان خوب، به تنهایی نمی‌تواند اثر را نجات دهد