کیوان سلحشوری‌مهر



زندگی نامه
کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس
1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد.
2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی.
3- عضو هیئت مؤسس انجمن داستان فرهنگ سرای خاتم الانبیاء(ص) گیلان سال 1382.
4-مؤسس و مجری انجمن ادبی هشتم مِی(روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر) با دومحوریتِ جداگانۀ داستان و شعر و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی هشتم مِی
5- مؤسس و مدرس واحد تحقیقات، پژوهش و آموزش ادبی ( کارگاه شعر سپید و ادبیات داستانی) در هلال احمر گیلان
6- فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ؛ فیلم‌های کوتاه " ویولون جادویی ، پری کوچک غمگین و شاهزاده تاریکی؛ سپتامبر 2013 "،" بوسه‌زن از کار افتاده ( دردست تولید)" و...
7- نمایشنامه‌نویس؛ منتخب همایش کشوری فصل دوازده چهار فصل ایران، عبور از مه؛ مرداد 1390"،" تولد یک فرشته"،"خواب‌عجیب بنجامین‌سولجر"و...
8- برگزاری کارگاه ادبی( داستان و شعر) درجهاد دانشگاهی شهر رشت در سال 1393.
9- برگزاری کارگا‌ه ادبیات داستان و شعر سپید، فیلمنامه و نمایشنامه، دیالوگ‌نویسی، نقد و...در برخی از اماکن آموزشی غیر دولتی و خصوصی و...
10-مورخ تاریخ شفاهی هنرمندان حوزه هنری گیلان از سال 1390 تا به اکنون

کتاب ها
1- تاریخ‌شفاهی"خداحافظ چارلی 1393"چشمان بی‌شواله"،" خستگی‌ناپذیر" و...
2- داستان‌؛" سه‌گانۀ داستان کوتاه"،" مردی که پشه‌ها عاشقش شدند"و...
3-قصه‌ کودکان؛" جادوی رُواربانو و شهری‌خانم‌ بازیگوش( جلد اول قصه‌های‌عموسبیلو؛ در دست چاپ)"،"ارباب‌آتش و جادوی جنگلبان کوچولو( جلد دوم قصه‌های عموسبیلو)"و...
4- شعر سپید در دست چاپ" 409،408،407...کودک بعدی لطفاً"،" نه دیگر عاشق نمی‌شوم "،"نه به فرشته که شلیک نمی‌کنند"و...
5-شعر کودک" آقاجون مرد میدونه( در دست چاپ)"
6-تألیف فرهنگ لغت و ضرب‌المثل جامع فارسی به گیلکی مرکزی و حومه( گیلکی آسان) دردست چاپ و...



نقد ها
دشواری‌های بازنویسی یک اثر
انتخاب قالب روایی متناسب با سوژه، همیشه کار آسانی نیست
نویسنده خلاق می‌تواند واقعه‌ای معمولی را چنان ارتقاء دهد که موجب تغییری ملموس در نگرش مخاطب شود
به راوی سوم‌شخص اعتماد کنید
سوژه‌ها و اسامی تک‌وجهی، معمولاً فرصت ماندگار شدن در ذهن مخاطب را به دست نمی‌آورند
خاطرات ارزشمندتان را با انتخاب و برنامه‌ریزی دقیق روایی در مسیر اجرایی‌تری قرار بدهید
یک طنز موفق و ماندگار، صرفاً برای غافلگیری و تمرکز در بخش پایانی اثر، برنامه‌ریزی و تنظیم نمی‌شود
گاهی نویسنده چیره‌دست، علاوه بر بازآفرینی داستانی کودکانه، موفق به ایجاد فضایی تأویلی و بزرگسالانه می‌شود
بهانه‌روایت را بر پایه موضوعات دغدغه‌آمیز‌تری استوار کنید
استعدادهای نهفته با آموزش، مطالعه و تمرین مستمر، قابلیت اجرایی کم‌نظیری پیدا می‌کنند
گاهی دوستان نویسنده، آن قدر داستان‌شان را شتابزده می‌نویسند که واژگان و جملات را صرفاً در ذهن خودشان درست تصور می‌کنند
وقتی که سوژه و اسم، کارکردی متفاوت و تأمل‌برانگیز داشته باشند، روایت نیرومندتر می‌شود
چند توصیه کاربردی در یک نقد مختصر
گاهی اوقات دیالوگ‌های غیرضروری به صورت غیرمستقیم وارد متن می‌شوند و به منطق روایت آسیب می‌رسانند
وقتی که نویسنده محترم به یکی از بهترین داستان‌هایش ناخواسته شلیک می‌کند
وقتی که مخاطب به راحتی چشم‌هایش را می‌بندد و رخدادهای روایت را به وضوح تصور می‌کند
منظور از شخصیت‌پردازی، الزماً به کار گرفتن و تجمع عجیب‌ترین خصوصیات فردی برای یک کاراکتر نیست
اسم داستان را صرفاً برای بخش پایانی روایت انتخاب نکنید
لطفاً توصیف پویا را در الویت قرار بدهید
ضرورت رعایت جایگاۀ تعریف شدۀ ارکان جمله
گاهی لازم است که شروعی میان‌حادثه‌ای داشته باشید
گاهی دل‌نوشته می‌تواند شروع خوبی برای ورود به حرفۀ داستان‌نویسی باشد
داستان کودک یکی از تخصصی‌ترین گونه‌های ادبیات داستانی است
تشبیه‌های شاعرانه در داستان رئالیستی جایگاه چندانی ندارند
نکاتی به ظاهر ساده که یک متن روایی را به راحتی نافذ و قدرتمند می‌کنند
بعضی از سوژه‌های ارزشمند و ماندگار، برای پرداخت دقیق‌تر نیاز به فضای گسترده‌تری دارند
ایجاز و تأویل‌پذیری، جهت نوشتن داستانک تأثیرگذار و ماندگار
چشم دوم در روایت، باورپذیری و منطق روایی را در متن گسترش می‌دهد
اهمیت ویرایش و رعایت ضرورت‌های مرتبط با آن
توصیف‌ساکن موجب گزارشی شدن روایت می‌شود
نویسنده بایستی آن قدر زوایای روایت را بچرخاند تا بهترین ورودیه، نقطۀ اوج و پایان منطقیِ ممکن را برای داستانش انتخاب و تنظیم کند
اگر به روایت فرصت کافی بدهیم، خودش به میزان لازم به ارائۀ ملموس وقایع ضروری در متن می‌پردازد
دقت در تشخیص و تعیین صحیح‌ترین نقطۀ ورود به روایت
گاهی تعجیل در گره‌گشایی،‌ ممکن است که نفوذ میان‌حادثه را در روایت مختل کند
یک ترفند خیلی راحت، جهت احتراز از دیالوگ‌های غیرضروری
لطفاً روایت داستانی را در الویت قرار بدهید
منظور از هر صفحۀ A4 حداکثر چهارصد کلمه است و نه حتی یک کلمه بیشتر
انعطاف‌پذیری در واژگان و فشرده‌سازی منطقی روایت در داستانک
تجمع غیرمنطقی اتفاقات در داستان‌کوتاه، معمولاً عنصر مهم «باورپذیری» در روایت را خدشه‌دار می‌کند
در انتخاب راوی متناسب با سوژۀ انتخابی، دقت بیشتری داشته باشید
دغدغه‌های خوب داستانی، نیاز به پرداختی کاملاً «جزءپردازانه» دارند
لطفاً تمام وزن داستان را بر روی چند سطر پایانی قرار ندهید
بعضی از سوژه‌ها علی‌رغم جذابیت ذاتی، توانایی فشرده‌سازی محدودتری را دارند
حضور راویِ اول‌شخص، مجوزی جهت استفاده از زبان محاوره در بدنۀ اصلی داستان نیست
لطفاً مطالعه‌ای دقیق، مستمر و هدفمند داشته باشید
لطفاً به توصیه‌های منتقد توجه کنید
داستان‌نویسی و مدیریت متن
تغییری محسوس و برنامه‌ریزی‌شده در شیوۀ اجرایی اثر
ارزشمندی موضوعاتی به ظاهر پیش‌پا افتاده و معمولی در روایت
ملموس، باورکردنی و بازی با قرینه‌ها در روایت


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت