به‌علاوه نقد

 آخرین سطر آغازگر / مارگارت گراتی/ مترجم: مرجان مهدي‌پور
کاترین آن پورتر می‌گوید: «اگر آخر داستانم را نمی‌دانستم، آن را آغاز نمی‌کردم. من همیشه آخرین سطر، آخرین پارگراف‌ها و آخرین صفحه را اول می‌نویسم.» این ایده که شما سطر آخر داستانتان را اول بنویسید شاید کمی تعجب‌آور باشد، اما برای بسیاری از نویسندگان موفق ...
 بیا حرف بزنیم / احسان رضایی
دراس گفت: «به خودت غره نشو جوون. من جنگجوهای بزرگی رو دیدم که به دست یک ابله از پا دراومدند. گاهی اوقات حس شوخ‌طبعی سرنوشت تلخ و سیاهه.» اسکیل‌گانون برای عوض کردن حرف، پرسید: «تو هنوز تصمیم داری تنها بری؟» «همه ما در نهایت تنها هستیم رفیق.» «نقشه‌ت ...
 شخصیت؛نوعی خواب دیدن سازمان‌یافته / جف داير/ مترجم: عباس پژمان
اَندرو میلر می‌نویسد: شخصیت‌های قوی خیلی برای داستان مهم هستند. شما می‌توانید بعضی خصلت‌های شخصیت‌ها را از زندگی واقعی اتخاذ کنید، اما بهترین شخصیت‌ها آنهایی هستند که از شناختِ عمیقِ شما از انسان‌ها زاده می‌شوند. اول از هر چیز یک هشدار. قطعه قطعه کردنِ ...
 میزگرد «سیمین دانشور و ضرورت بازخوانی رمان سووشون» / با حضور محمدرضا شرفی خبوشان، علی‌اصغر عزتی‌پاک، منیژه آرمین، مجید اسطیری و علیرضا سمیعی
سمیعی: رمان ایرانی از زمانی‌که مراغه‌ای و طالبوف و آخوندزاده اولین تجربه‌های خود را رقم زدند، راه‌های زیادی رفت. گاهی بر مسائل سیاسی تکیه زد؛ وقتی به ایران و سنت‌هایش بازگشتی ناسیونالیستی داشت. زمانی منتقد اخلاق عمومی ایرانی شد، در زمانی به موضوع زن پرداخت که ...
 ریشه‌ های نثر محمود دولت آبادی / دكتر کاظم دامغانی‌ثانی
  نثر محمود دولت‌آبادی، صاحب رمان‌هایی مانند کلیدر، جای خالی سلوچ، سلوک و روزگار سپری شده مردم سالخورده، چونان درختی تنومند و پرریشه است که هرکدام از آنان سرچشمه‌ای دارند. چشمه نخستین، فلکلور یا ادبیات شفاهی است که سرشار از افسانه‌ها، متل‌ها و قصه‌هاست. ...
 دگردیسی از سیلورمن تا انسان شدن/نگاهی به رمان مردی به نام اُوِه / دکتر فضه خاتمی‌نیا -پژوهشگر و محقق-
رمان «مردی به نام اوِه» نوشته فردریک بکمن وبلاگ‌نویس و نویسنده سوئدی، سال ۹۵ بود که وارد بازار نشر ایران شد و پس از آن چند ترجمه از این کتاب در کشورمان عرضه شد. این رمان به‌خوبی در فضای مجازی و البته فضای حقیقیِ میان کتابخوانان شناخته شد و جلسات نقد و بررسی و گفتگو ...
 چگونه نویسنده شویم؟! / برايان كوهن/ مترجم: مليحه ظريف شاهسون‌نژاد
آدم‌های زیادی هستند که خیال می‌کنند برای نویسنده‌شدن باید از کسی اجازه بگیرند. آن‌ها کلاس‌های زیادی رفته‌اند یا حتی کتابی منتشر کرده‌اند اما هنوز گمان می‌کنند برایشان زود است که نویسنده نامیده شوند. برخی برعکس احساس می‌کنند فقط به خاطر اینکه یک‌ ...
 می‌خواهید‌ سوژه‌ کاریکاتوریست‌‌ها‌ شوید؟!‌ نشوید! / جك‌م.‌بيكهم/مترجم: محمدعلی قربانی
همیشه نویسنده‌ها سوژه خوبی برای کاریکاتوریست‌ها بوده‌اند. از کاریکاتوریست مشهور کتاب بادام‌زمینی‌ها آقای چارلز شولتز تا همه کاریکاتوریست‌های مجله نیویورکر همواره نویسندگان را سوژه قرار داده‌اند. راستش ما نمی‌توانیم آن‌ها را سرزنش کنیم؛ چون واقعاً ...
 چرا باید سراغ کتاب‌هایی بروید که از آن‌ها متنفرید؟ / پاملا پل / مترجم : حمید ضرابی
  با کتابی که از آن متنفرید، معمولاً چه می‌کنید؟ می‌اندازیدش دور یا پرتش می‌کنید یک‌گوشه‌ای یا اصلاً به فکر خریدش نمی‌افتید. اما کتاب‌بازهای حرفه‌ای از این کارها نمی‌کنند. آن‌ها به استقبال کتابی می‌روند که از موضوعش متنفرند، طرح‌جلدی دارد که ...
 کمتر بخوانید ولی دوباره بخوانید/ چطور باید کتاب بخوانید؟ / رولف دوبلی / مترجم: علی حاتمیان
پس از مدتی سر وقت کتابخانه و کتاب‌هایمان که می‌رویم اکثرشان دیگر با هم تفاوت زیادی نمی‌کنند، چون تقریباً چیز زیادی از آن‌ها یادمان نمی‌آید؛ محتوای هر کتاب صرفاً به‌صورتی مبهم و آشفته از ذهن ما عبور می‌کند. در چنین مواقعی ابتدا پریشان می‌شویم که مشکل از ...
 گفت‌و‌گونویسی جذاب / مگی هامند/مترجم: مسعود ملک‌یاری
گفت‌­وگوهای بلند در بیشتر موارد جذاب نیستند پس کوتاهشان کنید. لازم نیست تمام چاق‌سلامتی‌ها را در گفت­وگویتان بیاورید: «سلام بیل. چطوری؟ از دیدنت خوشحالم. چه کارها می‌کنی؟ خانواده چطورن؟» و از این قبیل تعارفات. شما به تمام کلماتی که در واقعیت ادا می‌شوند ...
 عنوان داستان، مُهری ماندگار بر پیشانی اثر / آناهیتا آروان
به قفسه‌های کتابخانه‌تان نگاه کنید. یا اصلا قفسه‌ها را کنار بگذارید و بی‌آنکه به آن‌ها نگاهی بیندازید فقط تعدادی از داستان‌هایی که خوانده‌اید یا قرار است بخوانید مرور کنید. ترجمه یا تألیف فرقی نمی‌کند فقط تعدادی از آن‌ها را مرور کنید. نخستین چیزی که از ...
 شخصیت‌پردازی؛خاکستریِ رو به روشنایی! / کیوان ‌سلحشوری‌ مهر
یک شخصیت سالم و مؤثر چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا فقط بایستی حفظ ظاهر کند (لباس و تکیه‌کلام‌های از پیش تعریف شده و...) و رفتارهای جسورانۀ آن‌چنانی مرتکب بشود که همگان محو اقتدارش بشوند یا برود به سراغ ترفندِ کهنِ لبخندی بر لب و خنجری...؟ اول از همه برویم به ...
 انواع نقد/ آیا آموختن نظریه‌های نقادانه به زحمتش می‌ارزد؟ / دکتر مریم اسحاقی
  به نظر می‌رسد برای فهم روشن بعضی چیزها باید میدان دیدمان را محدود کنیم تا عناصر معینی برجسته شوند و دسته‌ای دیگر حذف شوند. برای خواندن متن دیدگاه‌های متکثر لازم است و شناخت نقدهای مختلف و روش شناسی نقدها به ما کمک می‌کند تا همانند یک نظریه‌پرداز از زوایای ...
 درخواست‌های متن / کیوان‌سلحشوری‌مهر
  اگر فقط کمی دقت کنیم، به وضوح می‌بینیم که متن زیردست‌مان از ما درخواست‌هایی دارد که در اکثر موارد حتی منجر به استغاثه کردن هم می‌شود! و مرتب از من نویسنده به نوعی می‌خواهد که تکلیفش را در ابتدا با خودِ سرگردانِ ذهنم، سپس با ذات عالیجنابِ‌ کلمات‌پوش متن و ...
 خیره شدن به چشمان جهانی بیرون از متن / آناهیتا آروان
    «برای هر کسی که قصد نوشتن دارد، اندیشیدن به جنسیت مهلک است»[اتاقی از آن خود/ ویرجینیا وولف] یکی از درست‌ترین و انسانی‌ترین مسائلی که وولف به کشف آن رسیده و مطرح کرده همین است. اگر دوران پر‌نوسان نهضت فمینیسم را به همان سه دورۀ معروف تقسیم کنیم، وولف در ...
 گابریل‌گارسیا مارکز و شگردهایی به همین راحتی! / کیوان‌ سلحشوری‌ مهر
خوب چه اشکالی دارد که یک برنده نوبل ادبی 1982 بتواند با شگردهایی راحت و در دسترس (آن‌قدر در دسترس که از دید سایر دوستان به دور مانده) بیاید و آثارش را بنویسد. احتمالاً با چنین ادعایی هر نویسنده‌ای سر خود را به باد می‌دهد، اما احیاناً اگر این مطلب به نوعی نقل قول از مرحوم ...
 «کِیف‌شناسی» داستان / دکتر مریم اسحاقی
«ما به جای معناشناسی به کِیف‌شناسی هنر نیازمندیم.» سوزان سانتاگ امروزه با شرایط حاکم بر زندگی مدرن و شلوغی محض و وفور اطلاعاتِ وسیع و سطحی، روز به روز حواسمان کندتر می‌شود. کمتر عمیق می‌شویم. خبرها، صداها، رسانه‌ها لحظه به لحظه حواس‌مان را بمباران ...
 چطور ما یک داستان را بد می‌نویسیم؟! / یزدان سلحشور
اغلب از خودمان می‌پرسیم: «ایده‌مان که فوق‌العاده بود چرا داستان‌مان این همه مشکل دارد؟» فرقی هم ندارد که تازه شروع به نوشتن کرده باشیم یا نویسنده حرفه‌ای باشیم؛ همیشه یک مشکلی وجود دارد. خوانندگان ما چه حرفه‌ای باشند، چه تازه‌کار و مخاطب عام و چه حتی ...
 داستان‌نویسی تخصص نمی‌خواهد؟ واقعاً؟! تو حق داری! / یزدان سلحشور
هوشنگ گلشیری نقل می‌کرد موقعی که در اصفهان، نویسندگان نوپای مدرن‌نویس گردِ هم آمدند [تا بعدها به چیزی دست یابند که «مکتب مدرن اصفهان» لقب گرفت و از دهه‌ی چهل به این سو، داستان‌نویسی ایران را مدیون و ممنون خود کرد] «مدرن‌نویسی» حداکثر این بود که آخرِ یک ...